X

Έχουμε Πολλά Να Διαβάσουμε Για Αύριο, Παιδί Μου!

Μελέτη και παρεμβατικοί γονείς. Σωστές συνθήκες μελέτης και αναμενόμενα αποτελέσματα.

Πόσες φορές έχει ακουστεί αυτή η φράση σε σχολικά προαύλια; Πόσες φορές το έχετε εσείς οι ίδιοι πει στο παιδί σας; Μπορεί κάποιοι από εσάς να το έχετε πει με διαφορετικό τρόπο, όπως π.χ «Μας πήρε πολλή ώρα το διάβασμα» ή, ακόμη χειρότερα, «Πήραμε 10 στο διαγώνισμα των Αγγλικών!».

Οι περισσότεροι γονείς και κηδεμόνες εμπλέκονται στη σχολική μελέτη και αυτή η εμπλοκή τους είναι, ως ένα σημείο φυσικά, επιθυμητή. Πως ορίζεται, όμως, αυτό το σημείο; Τί προβλήματα μπορούν να δημιουργηθούν από την υπερ-παρεμβατικότητα των γονέων στη μελέτη των παιδιών τους; Τί μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αυτονομηθούν στη μελέτη τους;

Ο βασικός άξονας γύρω από τον όποιον δρουν οι γονείς είναι, χωρίς αμφιβολία, η επιθυμία τους να βοηθήσουν τα παιδιά τους να προοδεύσουν, από τα πρώτα κρίσιμα στάδια της σχολικής σταδιοδρομίας τους. Πολλές φορές, όμως, χειρίζονται την κατάσταση λανθασμένα, παρεμβαίνοντας υπερβολικά σε ό,τι σχετίζεται με τη μελέτη του παιδιού στο σπίτι. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις γονέων που κυριολεκτικά αναλαμβάνουν να συμπληρώσουν οι ίδιοι ολόκληρες ασκήσεις, να ολοκληρώσουν μια εργασία του παιδιού τους ή και να "παραδώσουν" ένα ακόμη μάθημα στο σπίτι!

Ίσως κάποιοι αναρωτιούνται: Και γιατί όλα αυτά αποτελούν λανθασμένη τακτική;

Τα παιδιά που αναπτύσσονται μέσα σε ένα περιβάλλον όπου όλα παρέχονται έτοιμα από κάποιον άλλον έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν έλλειψη αυτοπεποίθησης και πρωτοβουλίας στη γενικότερη συμπεριφορά τους. Αυτό συμβαίνει, γιατί το παιδί δεν έχει τη δυνατότητα να ενεργήσει αυτόβουλα, να αναλάβει πρωτοβουλία, να αναγνωρίσει τις δυνατότητες του και τα λάθη του και τελικά να επινοήσει στρατηγικές επίλυσης των δυσκολιών που αντιμετωπίζει. Το ίδιο το παιδί νιώθει ότι δεν μπορεί να καταφέρει τίποτα και καταλήγει πάντα να εξαρτάται από κάποιον σε όλες του τις συναναστροφές, γιατί με αυτόν τον τρόπο νιώθει ασφάλεια. Με λίγα λόγια, τα παιδιά που μεγαλώνουν έτσι μετατρέπονται σε άβουλους και ανασφαλείς ενήλικες.

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας αποφεύγοντας τις παραπάνω αρνητικές επιπτώσεις;

  • Εξασφαλίζοντας πρώτα απ’ όλα τις σωστές συνθήκες μελέτης στο σπίτι. Το παιδί χρειάζεται έναν ήσυχο, σταθερό χώρο μελέτης .
  • Το παιδί πρέπει να έχει ένα σταθερό ημερήσιο πρόγραμμα μελέτης, το οποίο θα έχει καταρτιστεί σύμφωνα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές του .
  • Το παιδί έχει ανάγκη να το καθοδηγήσετε στα πρώτα χρόνια της σχολικής του ζωής. Δείξτε του τον τρόπο που πρέπει να διαβάζει, αλλά, όταν νιώσετε ότι είναι έτοιμο να αυτονομηθεί, αποσυρθείτε διακριτικά και δείξτε του ότι είστε εκεί για να το υποστηρίξετε.
  • Αναγνωρίστε και επαινέστε την προσπάθεια που κατέβαλε χωρίς να δίνετε περισσότερη σημασία στο αποτέλεσμα.

Μια κινέζικη παροιμία λέει : «Δώσε σε κάποιον ένα ψάρι και θα τον ταΐσεις μια ημέρα.
Μάθε σε κάποιον να ψαρεύει και θα τον ταΐζεις ολόκληρη τη ζωή του.» Διδάξετε, λοιπόν, στα παιδιά σας τον τρόπο. Με την απλή καθοδήγηση και υποστήριξη σας θα αναθρέψετε ανεξάρτητους και ισχυρούς ενήλικες.

Πρίφτη Άρτεμις

Καθηγήτρια Αγγλικών Φροντιστηρίων "ΧΡΟΝΟΣ"