X

Συγχαρητήρια, Έκανες Λάθος!

Το δικαίωμα των μαθητών στα λάθη και πως τα λάθη μπορούν να γίνουν μοχλοί προόδου και εξέλιξής τους.

Συχνά ανακαλύπτω πως οι γονείς δουλεύουν μαζί με τα παιδιά με αποτέλεσμα οι μαθητές να έρχονται στην τάξη με τόσο άριστα επιμελημένη εργασία που να είναι αδύνατον για τον καθηγητή να εντοπίσει τις αδυναμίες τους. Τι ακριβώς μαθαίνουν τα παιδιά και τι μηνύματα εισπράττουν; Αυτό είναι ένα ερώτημα που με απασχολεί έντονα ακριβώς γιατί μια τέτοια τακτική όχι μόνο εμποδίζει την μαθησιακή διαδικασία αλλά καλλιεργεί και την εντύπωση ότι ο καλός μαθητής είναι ο αλάνθαστος μαθητής κάτι που φυσικά δεν ισχύει.

Οι ασκήσεις που δίνονται για το σπίτι έχουν ως στόχο να ενθαρρύνουν τον μαθητή να πειραματιστεί με την νέα του αποκτημένη γνώση αλλά και για να εξασκηθεί στην χρήση της γλώσσας ακόμη παραπάνω. Τα λάθη είναι αναπόφευκτα και τα υποδεχόμαστε με χαρά γιατί υποδεικνύουν ένα δραστήριο σκεπτόμενο μυαλό που παλεύει να μάθει κάτι καινούριο. Τα λάθη είναι μια ευλογία για τον μαθητή γιατί δείχνουν ότι κατέβαλε κόπο και προσπάθεια, δείχνουν ότι ήδη ξέρει πολλά και μαθαίνει κι άλλα καινούρια. Τα λάθη είναι απαραίτητα για να μάθει κανείς κάτι καινούριο και πολλές φορές φανερώνουν την τόλμη και αποφασιστικότητα του μαθητή που δεν διστάζει να συσχετίσει τις νέες πληροφορίες με τη γνώση του και να βγάλει συμπεράσματα.

Αλλά και όταν επιτρέπεται στα παιδιά να κάνουν λάθη, το όφελος είναι τεράστιο. Πρώτον, γιατί μαθαίνουν από πρώτο χέρι την σωστή πληροφορία, μετά μάλιστα από την διανοητική επεξεργασία που έχουν κάνει μόνα τους, και η επιστήμη έχει αποδείξει ότι αυτό που μαθαίνω μόνος μου δεν το ξεχνώ ποτέ! Μια φιλική προσέγγιση προς τα λάθη τονώνει την αυτοπεποίθηση των παιδιών τα οποία δεν φοβούνται να δοκιμάσουν καινούρια πράγματα στην γλώσσα και να πειραματιστούν μαζί τους. Κι αυτό γιατί ξέρουν πως είναι φυσικό να γίνονται λάθη όταν κάποιος προσπαθεί να μάθει κάτι καινούριο.

Μια φιλική νοοτροπία προς τα λάθη οπλίζει τα παιδιά με μεγαλύτερο θάρρος μπροστά στο βουνό της γνώσης που έχουν να ανέβουν. Επίσης, βοηθάει τα παιδιά να γίνονται λιγότερο ανταγωνιστικά μεταξύ τους και αποτρέπει εκφοβιστικές τακτικές, όπως την κοροϊδία, ως προς τους συμμαθητές που κάνουν λάθη. Μια ανεκτική προσέγγιση των λαθών στην διδασκαλία συσφίγγει την ομάδα της τάξης αφού τα παιδιά αισθάνονται αποδεκτά τόσο από τον δάσκαλο όσο και από τους συμμαθητές τους.

Για όλα αυτά, θα πρότεινα στους γονείς να μην διορθώνουν τα λάθη των παιδιών τους και να μην τους δίνουν έτοιμες τις σωστές απαντήσεις αλλά να τα αφήνουν μόνα τους να βρουν την λύση. Εξάλλου την μεγαλύτερη χαρά την παίρνουμε συνήθως από αυτό που κατακτάμε με το σπαθί μας και μόνο! Θα πρότεινα στους γονείς να κρατούν για τα παιδιά αναμμένο τον δαυλό στο σκοτάδι της άγνοιας αλλά να αφήνουν τα ίδια τα παιδιά να κάνουν την εξερεύνηση. Και θα συμβούλευα τους συναδέλφους την επόμενη φορά που κάποιος μαθητής κάνει λάθος να του πούμε: «Συγχαρητήρια, έκανες λάθος!»

Σχοινά Μαρία

Καθηγήτρια Αγγλικών Φροντιστηρίων "ΧΡΟΝΟΣ"